-

Kommunenivå

Overordnede strategier, planer og prosedyrer som støtter opp under tverrfaglig samarbeid og viser hvordan arbeidet skal prioriteres over tid

Samarbeidsavtaler

Vardø kommune skal oppleves som trygt og godt for våre innbyggere, gjennom å ha fokus på gode oppvekstsvilkår, bolyst og en godt utbygd eldreomsorg.

Innad i kommunen

Tjenestene i kommunen samarbeider på ulike måter, alt etter problemstilling/målsetting, både på individnivå og overordnet nivå. Eksempler på samarbeid kan være felles kursdager, ansvarsgruppemøter, ledermøter og lignende. Hovedmålet med samarbeid innad i kommunen vil alltid være å levere best mulig tilbud til kommunens innbyggere, noe man ofte oppnår bedre gjennom samarbeid.

Interkommunalt samarbeid

Interkommunalt samarbeid er svært vanlig i distrikts Norge. Det kan være flere grunner som tilsier at kommuner velger å samarbeide. Det kan blant annet gi bedre ressursutnyttelse gjennom stordriftsfordeler. Videre kan det gi bedre tilgang til rett kompetanse og økt kvalitet på tjenestene. På den andre siden kan man si at interkommunalt samarbeid ivaretar demokratiske hensyn i mindre grad, fordi kommunen må gi fra seg en viss grad av styring og kontroll.

Fylkes- og statlig nivå

Kommunen samarbeider med fylke og stat på ulike måter. For eksempel gjennom tilskudd gitt av fylket, til prosjektstillinger og/eller ulike tiltak som fremmer barn og unges oppvekstsvilkår. Kommunens arbeid med BTI-modellen er statlig finansiert gjennom Bufdir og Helsedirektoratet. Gjennom denne type samarbeid kan staten tilby ressurser gjennom å finansiere ansatte på gitte vilkår. I BTI er målet å bedre kommunenes arbeid med utsatte barn og unge på nasjonalt plan, og gjennom finansiering hjelper man kommunene mot målet. Et typisk samarbeid mellom kommune og fylke/stat inneholder ofte tett dialog mellom kommunen og stat/fylke. Kommunen arbeider mot å oppfylle kriterier som tilskuddet er gitt på bakgrunn av og må til slutt levere rapport på arbeidet som er gjort.

Brukermedvirkning

Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet som har som mål å bedre kvaliteten på tjenestene ved at brukerne får reell innflytelse på valg og utforming av tjenestetilbudet. Brukermedvirkning innebærer at tjenestetilbudet så langt som mulig utformes i samarbeid med brukeren, og at det legges stor vekt på hva brukeren ønsker.

På kommunenivå finnes ulike utvalg som innbyggere har medvirkning gjennom, dette i kraft av at medlemmene i utvalgene oftest er folkevalgte.

Ordføreren er den politiske frontfiguren i Vardø kommune. Ordføreren er ombud for innbyggerne, men har samtidig en sentral rolle også ut over kommunegrensene. Som folkevalgt leder, bør ordførerne ha et spesielt ansvar for de samlede tilbudene som kommunen gir, og bør dermed ta initiativ for å starte prosesser som kan føre til at de tilbud og tjenester som kommunen yter blir så gode som mulig.

Bystyret er det øverste besluttende organ med overordnet ansvar for kommunens virksomhet. Bystyret treffer vedtak på vegne av kommunen så langt ikke annet følger av lov eller delegasjonsreglementet. Trykk her for å lese mer om delegasjonsreglementet for Vardø kommune.

Formannskapet er det nest øverste styringsorganet i kommunen. I medhold av kommunelovens § 5-3 delegerer bystyret til formannskapet myndighet til å treffe avgjørelser i alle saker som det etter kommuneloven eller særlovgivning er adgang til å delegere til formannskapet og som ikke bystyret har vedtatt delegert til annet fast utvalg/komite jfr. Kommunelovens kap. 5 eller administrasjonssjefen jfr. kommunelovens § 13-1.

Hovedutvalget for grunnskole og barnehage(GOB) hovedansvarsområder er det helhetlige tilbud og tjenester som kommunen gir innen barnehage, skole- og fritidsordning og grunnskole. GOB består av 7 medlemmer valgt inn av Bystyret.

Hovedutvalget for pleie, omsorg, helse og sosial(PHOS) hovedansvarsområder er det helhetlige tilbud og tjenester som kommunen gir innen helse og pleie/omsorg. Herunder bl.a.: barnevern, helsestasjon, psykiatri, psykisk helsevern, sosial, rusvern og PPT. PHOS består av 7 medlemmer valgt inn av Bystyret.

Ungdomsrådet er et lovpålagt kommunalt organ etter Kommuneloven §5-2. Ungdomsrådet skal ha en valgperiode på inntil to år. Medlemmene i ungdomsrådet eller annet medvirkningsorgan for ungdom skal på valgtidspunktet ikke ha fylt 19 år. Ungdomsrådet er ifølge loven et rådgivende organ for kommunen, og har rett til å uttale seg i saker som gjelder ungdom.

Internkontroll

Internkontroll skal sørge for at vedtatte prosedyrer blir fulgte og at pålagte og planlagte oppgaver blir gjennomførte.

Vardø kommune har ansvar for mange ulike oppgaver, både lovpålagte og ikke lovpålagte oppgaver. Kommunestyret har det overordnede ansvaret for tilsyn og kontroll av oppgaver i kommunen. Kommunedirektørener den øverste administrative lederen for den kommunale organisasjonen. Han skal sørge for at Vardø kommune utvikles og drives i samsvar med lover og regler og de politiske vedtak som er fattet. Det er kommunedirektøren sitt ansvar at kommunestyret og andre kommunale politiske organer får gode og gjennomarbeidede faglige utredninger som grunnlag for sine beslutninger, og at de vedtatte beslutningene settes ut i livet på en god måte.

Kommunalsjefene har ansvaret for overordnet planlegging og styring av sin sektor. Kommunalsjefene rapporterer direkte til kommunedirektøren, og er delegert kommunedirektørens fullmakter i henhold til delegasjonsreglementet.

 

Internkontroller

skolen og barnehage jobbes det ut i fra et egne internkontrollsystemer som er justert etter opplæringsloven og barnehageloven. Her skal det blant annet sikres at man følger opp elevene i tråd med lovverk, blant annet i saker som omhandler skolemiljø og barnehagemiljø. Arbeidet gjennomgås to ganger i året av kommunalsjef, rektor og styrer.

Vardø kommune sikrer interkontroll som angår GDPR (personvern m.m) gjennom interkontroll-systemet Compilo. Alle ansatte i Vardø kommune har tilgang til compilo.

Trykk her for å komme til compilo.