-

Tjenestenivå

Prosedyrer, verktøy, tverrfaglige møteplasser og samarbeidsrutiner som de ulike tjenestene benytter for å sikre identifikasjon og oppfølging av barn i målgruppen.

Planer

Trygt og godt barnehagemiljø

Alle barn i Vardø kommune skal oppleve trygghet og inkludering når de er i barnehagen. Barna skal bli hørt og tatt på alvor. Alle voksne har et særlig ansvar her. Et ansvar som innebærer at en må være aktivt til stede i lek og samspill med barn, ha kompetanse om hva man skal observere, «ta grep» og sette i verk tiltak på et tidlig tidspunkt.

 

Plan for mobbing

Vardø barnehage har en mobbeplan som har fokus på forebygging og tidlig innsats. Handlingsplanen for mobbing i barnehager finner du her. Planen gir informasjon til foreldre, ansatte i barnehagen og andre instanser som hvordan en forebygger og håndterer mobbing.

Mobbeplan for barnehagen kan du lese her.

 

Opplæring om vold og overgrep

Alle ansatte i Vardø barnehage skal ha tatt e-læringskurset vold og seksuelle overgrep mot barn i barnehage. De ansatte har også brukt snakkmedbarn.no – som simulering samtale med barn i forskjellige aldere. Dette for å gjøre de ansatte i barnehagen tryggere når det gjelder det å snakke med barn, for å kunne avdekke vold og seksuelle overgrep, og til å melde vold og seksuelle overgrep videre til barnevern og politi.

Trykk her for å komme til e-læringskurset.

Jegvet er en kunnskapsbasert læringsressurs for alderstilpasset opplæring om vold, overgrep og mobbing i barnehager og skoler. Læringsressursen blir brukt flittig i barnehagen, for å lære barn om kropp og seksualitet. Det er temabasert, og kan brukes i mange fagområder. Alt innholdet i jegvet er forankret i rammeplan for barnehager.

Trykk her for å komme til læringsressursen.

 

Trygt og godt skolemiljø

Alle elever i norsk skole har rett etter §9a opplæringsloven – rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Den enkelte elev skal ha et miljø der de ikke blir utsatt for krenkede ord eller handlinger.

 

Plan for mobbing

Vardø skole har en målsetting om at skolen skal være en skole fri for mobbing. Dette er en meget høy målsetting, men den skal sikre at vi hele tiden streber mot en mobbefri skole. Skolen har en handlingsplan og handlingsplikt for ansatte ved skolen.

Trykk her for å komme til handlingsplikt for ansatte ved skolen.

Trykk her for å komme til handlingsplan for ansatte ved skolen.

 

Overgang barnehage – skole

Overgangen barnehage – skolen har vært fokus på de siste årene. Overgangen for barna skal være trygg og barna skal glede seg til å begynne på skolen. Tidlig innsats gruppa har laget en handlingsplan for denne overgangen. Den kan du lese her.

Brukermedvirkning

Brukermedvirkning innebærer at brukeren blir sett på som en likeverdig part i samtaler og beslutninger som angår hans eller hennes utfordring. Det viktigste i møtet er god kommunikasjon og at alle parter er åpne og lydhøre for hverandre.

Brukermedvirkning på tjenestenivå

Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet, og brukere har dermed rett til å medvirke. Tjenestene er videre pliktige til å involvere brukerne og kommunens tjenesteapparat må forholde seg til brukermedvirkning. For Vardø kommune er brukermedvirkning et viktig virkemiddel for å forbedre og kvalitetssikre tjenestene, da man tenker at brukermedvirkning bidrar til økt treffsikkerhet i forhold til utforming og gjennomføring av tilbud. Derfor arbeider Vardø kommune kontinuerlig for å bedre sin praksis med å involvere og inkludere brukerne inn i utforming og videreutvikling av tilbudene.

På tjenestenivå kan man blant annet medvirke på følgende arenaer:

Barnehage:

Foreldreutvalg, foreldremøter og foreldresamtaler.

Skole:

Elevråd, foreldreutvalg, elevundersøkelser, samarbeidsutvalg, Ungdata-undersøkelser, foreldremøter, foreldresamtaler og foreldreundersøkelser.

Andre arenaer for medvirkning:

Vardøs tjenestetilbud er bygget for brukere av tjenestene og innbyggere generelt. Derfor skal det være lav terskel for mulighet til medvirkning, også utenom faste møtearenaer og lignende. Dette gjennom direkte kontakt med kommunens saksbehandlere, ledelse også videre.

At man har mulighet til medvirkning betyr ikke at man har rett til gjennomslag, men gjennom høringer, tilbakemeldinger på tjenester og lignende har man rett til å bli hørt. På tjenestenivå er det viktig at brukeren som gruppe blir hørt, og at erfaringskunnskap og fagkunnskap sammen er med på å påvirke kommunens tjenestetilbud i riktig retning.

Tverrfaglig samhandling

Gjennom tverrfaglig samhandling får tjenestene bedre og gjensidig forståelse for hverandres oppgaver. Tjenestene blir også betre på å koordinere innsats og ansvar slik at oppfølgingen blir mer helhetlig og sammenhengende.

Forventninger til tverrfaglig samarbeid i Vardø

Tverrfaglig samarbeid er en metodikk for strukturert samarbeid mellom personell med ulik fagbakgrunn. Vardø kommune har følgende forventninger til sine ansatte i denne type samarbeid:

  • Den enkelte fagperson har ansvaret for sitt fagfelt i samarbeidet, og plikter å bidra på best mulig måte ut ifra sine faglige og erfaringsmessige forutsetninger
  • Partene i samarbeidet bør ha respekt for de ulike fagpersonenes kompetanse, og ut ifra dette søke å gi et best mulig samlet tilbud til innbyggere i kommunen
  • Partene i samarbeidet bør være bevisst på at tverrfaglig samarbeid innebærer gjensidig avhengighet for å oppnå best mulig resultat. For å oppnå et best mulig resultat bør partene i samarbeidet ha en felles opplevelse av følgende problemstillinger:
    • Hva er målet med samarbeidet?
    • Hvilket tidsperspektiv har samarbeidet?
    • Hvordan fordeles ansvar og oppgaver?
    • Hvordan og når skal samarbeidet evalueres?

Forutsetninger for godt tverrfaglig samarbeid

  • At bruker/målgruppe sitt behov og mål alltid er grunnlaget for samarbeidets arbeid
  • At samarbeidet og viktige bestemmelser er godt forankret hos ledelse
  • Felles verdier og forståelse av begreper
  • Avklart struktur og felles verktøy for samhandling og koordinering
  • Sterkt fokus på medvirkning fra bruker/målgruppe